Tuesday, August 25, 2009

شوية تخاريف

أعيش هذه الأيام حالة غريبة شوية .. ممكن تسموها حالة ذهول .. بالظبط بالظبط زى واحدة قاعدة قدام التليفزيون بتتفرج على فيلم خيال علمى و مذهولة من أحداث الفيلم اللى مش متوقعة خالص و عشان هى مش عرفه تعلم حاجة تمنع اللى بيحصل فى الفيلم بيقف دورها عند المشاهدة بذهول تام و فتح الفم بأنجل 45
بتفرج على الناس و مصدومة فى تصرفاتها و ردود الأفعال و نقل الكلام بطريقة غلط و سوء الفهم بدون السؤال عن المعنى المقصود و تفسير المواقف و التصرفات على المزاج و كل حاجة بتحصل حواليا ... بتفرح و انا زى صحبتنا اللى اعده قدام التليفزيون بس الفرق أنى بقول كلمة شكرا زيادة عن اللى هى بتعمله ..
عرفه أن الناس بشر بتغلط بس ليه لما بتغلط بتكابر و تقول انها مش غلطانة و لما نثبت لها أنها غلطانة برضو بتكابر و تقول أنها لسه مش غلطانة.. مش عرفه ليه الناس رفضه تشوف الواقع .. مش عرفه ليه الناس حاسه أنها ملاك يرئ رغم أنهم بشر ولاد بشر ..مش عرفه ليه الناس بترفض الحق ..ليه بتكذب .. ليه بتخون .. ليه بنتكر الجميل .. ليه بتجرح و تهين ..
عرفه أن مش دورى فى الدنيا أنى أربى الناس انا عليه الإصلاح ما أستطعت بس نفسى الناس تفهم أننا بشر زيها بنحس و بنغلط و لينا حق زى ما ليهم حق ..
إحساس صعب أوى أنك تكون خالى المشاعر فى أى و كل الأتجاهات .. بقى عندى صفر من المشاعر تجاه ناس بقيت بتفرج و أنا مذهولة فقط .. و منعه قلبى يشترك فى هذا الذهول .. إحساس صعب أوى أن أحب الناس ليك يكون رصدهم صفر فى قلبك .. ليه و مين المستفيد أنا لسه مش فاهمة أنا لسه مذهولة .. خايفة مقدرش أحس تانى ..
خايفة أكون ميته و أنا فكرة نفسى عايشه.

No comments: